søndag den 29. april 2012

V O T I V


SØNDAG !
Vejret er ok, solen skinner, men vinden er kølig. Jeg har været ude og rive vores gårdsplads. Men 1½ time på en havetraktor er køligt, så jeg er gået ind for at bage en kage til kaffen. Og for at få varmen.


I formiddags var jeg ved at tjekke butikkens votiver igennem. Og få taget lidt billeder af nogle, der lige er kommet hjem.





Er de ikke smukke?

Jeg har selv nogle i privaten. Nogle ligger på et fad til pynt, og nogle gamle votiver forestillende forskellige dyr, er hængt op i et bånd, ovenover hinanden, mellem to døre.


OG HVAD ER ET VOTIV...
VOTIV kommer af votum, der betyder løfte på latin. Det er en gave, der blev givet til Gud og kirken som tak for fx. sygdom, og man er blevet rask. Eller for at bede om en god høst eller lignende.
VOTIV-gaven afleveres i kirken som tak.

Se flere VOTIVER HER



Jeg vil nyde de sidste timer af søndagen. Kagen er snart færdig...UHMM...den dufter...
Imorgen venter en ny uge.

HAV EN DEJLIG SØNDAG
BIRGITTE

8 kommentarer:

diana sagde ...

Hej

Hvad det lyder spænende ude at køre traktor og so ind at bage en kage, det er at bruge en søndag til noget, det må man sige !! :)
Er helt vildt med til blog og dine butik du er en dygtig kvinde !
Håber du har tid til at kigge ind på mit blog jeg vil blive rigtig glæd :)
Kram Diana

Lilla Blanka sagde ...

Hej goa Birgitte!

Åh de är verkligen fantastiskt smukke <3
Jag har länge tittat på sådana och snart är det nog dags att köpa :)
Kram och ha en fin kväll!
Njut av kakan och det fina vädret...

Mia

Sussi.Sussinghurst sagde ...

De er så fine. Håber at kagen var god.

G:a Affären sagde ...

Så vackra och speciella, nu har jag också fått veta vad votiv betyder! Alltid intressant att veta lite historia bakom.
Önskar dig en fortsatt fin kväll,
/Cia

Litt Slitt & Litt Hvitt sagde ...

Så artig at du skriver hva votiv er og betyr, for det har jeg aldri visst :) Jeg har bare syntes at de er nydelige <3 Nå fikk de enda mer betydning :)

Høres ut som en herlig søndag hos deg:) Håper du har kost deg med herlig kake :)
Klem Lisa <3

Design À la Camara sagde ...

Har selv et votiv lignende de sidst viste - det få jeg lavet om til et bæltespænde :-D

Mosterfi sagde ...

Underbart fina! Förstår inte vad du får allt fint ifrån. Synd att du inte har din butik i Göteborg.Ha en skön veckan! Hälsningar mosterfi

Fågel Blå sagde ...

Så vackra och fina!
Önskar dej en fin Vecka
Kramar Kathrine