lørdag den 20. oktober 2012

Vi tog en fri-dag

Godmorgen kære blog-venner.
Så blev det lørdag, og jeg skal i butikken hele dagen.
Torsdag havde vi, min mand og jeg, dog taget en fri-dag. Vi havde længe talt om, at tage en tur til Flensborg.

Flensborg blev, som mange andre købstæder ved Jyllands østkyst, grundlagt i 1100-tallet.
Ved Flensborg Fjord krydsede den historiske hærvej handelsvejen mellem Angel og Nordfrisland.
Byen er et handelscenter med grænsehandel, turisme og søfart. Byen er også centrum for det danske mindretal i Sydslesvig og har både tysk og dansk teater, biblioteker, kirker og skoler.


Flensborg har også en nyrenoveret og charmerende gågade med flotte husfacader og mange butikker samt fortovscafeer. Desuden findes op til strøget en del karakteristiske handelsbaggårde, som i dag huser restauranter og små, spændende butikker

Så kære bloggere, spring grænsekioskerne over, og brug et par timer i Flensborg istedet :o) 
Og ved spørgsmålet, om vi skulle handle i en grænsekiosk. Nej! For vi skulle videre til frokost ved mine forældre i Haderslev bagefter. Men jeg køber gerne naturmedicin i et apotek. De har et fantastisk stort udvalg, og til rimelige priser.

Hav en dejlig lørdag
Birgitte

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sagde ...

Jag tror inte jag varit i Flensburg, fast jag minns inte säkert. Har ju åkt runt mycket i Danmark, husen påminner lite om dom i Aalborg. Just Aalborg hamnade vi i ofta, och hotell Phenix är en favorit. Där finns en innegård som är så mysig. Här har det regnat hela dagen, hade tänkt plocka svamp och mossa, men det får vänta.
Ha en dejlig lördag
Kramar
AnnaMaria

Anonym sagde ...

Høres ut som en kjempe koselig dag:) og for et herlig sted:)
Ha en god kveld
Klem Merete

Davids Engle sagde ...

Hvor ser der smukt ud i Flensborg. Ja lad os springe den toldfrie handel over og nyde sådan en smuk by istedet.
I sommers, da vi kørte mod færgen fra Berlin, var vi lige et smut forbi Rostock. Det er sørme også en smuk by. Og stor. Men med både gamle bygninger og kvarterer samt nye strøggader. Der kunne vi sagtens tilbringe en forlænget weekend. Og lidt skægt, da Rostock for mig bare har været havnen færgen sejler til, når vi skal til Berlin:-)
Kate

Diana`s sagde ...

eejjii sikke dejlige billeder ..
Familien og jeg skulle ha været en tur til Flensburg i går lørdag , men kom alt for sent hjemme fra (skulle jo lige ha leveret en blomst her og der), så det blev kun til handel fra grænsebutikkerne (til mine børn`s store glæde), men ud fra dine billeder kan jeg se vi snart må ha gjort alvor af en tur, måske en juletur :)go søndag..Diana

Frøken Anker sagde ...

Kate: Berlin er fantastisk, men der er også rigtig mange andre tyske byer, der er en oplevelse værd. Og tak for tippet. Rostock står på min liste nu :o)
Diana: dejligt det ikke kun er mig, der har ''set lyset'' i Flensburg.
Som ægte german-fil, så besøger jeg gerne de tyske byer i mine ferier. Og som ægte søderjyde, så er det tyske jo også kommet ind med modermælken :o)

Lilla Källängen sagde ...

Så kul att du hittade till min blogg och vill vara med i min utlottning!
Jag gör tovade tomtar lite då och då och jag kommer att lägga ut tomtar på min Till Salu sida allt eftersom de blir färdiga så titta gärna in där emellanåt! Beställa kan vara svårt då ingen blir den andra lik :-)
Ha en fin dag
Anneli

john sagde ...

sounds like a perfect holiday ...looks so beautiful ! Gail x