fredag den 28. januar 2011

MIN BEDSTEFAR VAR SKOMAGER


Jeg husker stadig, når vi, mine to brødre og jeg, som børn var på ferie ved min bedstefar. Min bedstemor døde tidligt, så jeg husker kun, at hun ville sy kjoler til mig. Og jeg ville hellere have bukser, for ellers måtte jeg ikke klatre i træer!

Min bedstefar var skomager. Han havde en gammel symaskine, så han lavede vore skoletasker, når der var et hul i læderet. Og han reparerede min fars træsko, når de var slidt ned. 
På en hylde stod en gammel grammafon med de skønneste 78-plader. Så imens vi hamrede søm i brædder og byggede både, hørte vi de gamle slagere som DEN GAMLE GARTNERS SANG og DER SIDDER EN VOVSE I DET VINDUE. Nogle ting måtte vi dog ikke røre ved, så som symaskinen og de gamle skolæster.

ÅHH DISSE MINDER...
Skolæsterne står i dag mere som pynt i vore hjem. Og jeg har selv flere par stående i forskellige størrelser rundt i vores hus. De lidt rå og tilpassede skolæster er smukke med deres patina og slitage.

De gamle ting bringer mange minder frem. Flest er de gode minder. Men det mest fantastisk er, at de gamle ting har holdt i 80, 100 - og nogle i flere  - år.
Det var godt håndværk dengang, ikk...

Har du tilsvarende minder, eller vil du skrive en kommentar, så del den gerne med mig og andre læsere :-)



8 kommentarer:

Anne sagde ...

Nydelige gode minner du deler med oss..
De er så viktige å ta vare på..
Min bestefar var også skomaker ,men jeg fikk aldri møte han.. han gikk bort før jeg ble født..
Ønsker deg en fin dag og en god helg!
Hilsen Anne

Mit Vintage-Hus sagde ...

Hej med dig.

Tak for din søde kommentar. Det er rigtig dejligt at få en dejlig kommentar - fra en kollega. Jeg har naturligvis også set din blog - og hvor er den fin. Jeg er selv rimelig ny - indenfor blogverden - så jeg har meget at lære.
Må du få en rigtig dejlig weekend :)
Dorthe

salige lavendel sagde ...

Fantastisk hyggelig å lese om. Jeg kan se det hele for mit indre øje =)
Det er godt å ta vare på gode minner som gjør en varm om hjertet. og så må vi også huske på å ta os tid til at skabe nye minner. Ang. kalenderen, så er den ikke evighedskalender men kun for 2011.

Gina sagde ...

Hei Birgitte :)
Takk for hyggelig kommentar ! :)

Herlige minner fra din bestefar :)
Blomstene er ikke i zink nei, men det kan se slik ut :) Det er i papir. Kjøpte dem for en stund ziden på nettet, men jeg kan ikke komme på hvor. Mener det var en utenlandsk side.

klem Gina

Siv sagde ...

Hei på deg .)

Herlige minner du deler med oss her...
de er såååå gode å ha ♥

Jeg har dessverre ingen besteforeldre igjen, men mange gode minner :)
og et stort savn :(

De gode gamle dager....
hvor blir tiden av !

Nyt helgen og dagene ♥

Unknown sagde ...

Fantastiske minner du deler med oss♥ Det gjør godt å ha minner å se tilbake på. Det er nok også derfor jeg er så glad i mine arvede ting. Jeg har mange flotte minner etter mine besteforeldre ;) Det varmer i sjelen!!♥
Takk for dine herlige ord hos meg, jeg må innrømme at jeg kjøpte en lysestake & en liten søt blå boks til meg selv også ,))
NYDELIGE bilder du deler med deg!♥
Ønsker deg en fantastisk skjønn helg Birgitte!!♥
Gode klemmer,
Anki

Siv sagde ...

Puh ! Det var godt å høre :)
Jeg har en sånn zink balje som står på verandaen full av blomster om sommeren ♥

Ha en strålende dag :)

Martilie sagde ...

Nydelig innlegg!!
Godt med gode minner om sine kjære..

Jeg har min bestefars treskjæreutstyr (og har faktisk gått på treskjærings-kurs :) Og Varme gode minner. Bestfar hadde "snickarbod" i kjelleren - og vi barna elsket å være der nede..

Ha en skjønn helg Birgitte!

Klem fra Tove