torsdag den 20. januar 2011

Ferien skal planlægges


Januar er næsten brugt op, og pludselig er der sommerferie. Vore børn er så gamle, at de ikke længere vil med os på ferie.

De ungarske post-cykler er grønne
Min mand har et arbejde, der betyder, at mere end en trediedel af arbejdsåret er han ude og rejse. Dette betyder så, at jeg har muligheden for at rejse med ham ind imellem. Det er jo bare skønt, for ofte har vi en eller flere weekender i det pågældende land, hvor vi kan tage ud og se noget sammen. Og de dage, hvor han arbejder, der kan jeg ''tøse'' rundt, og gøre mine indkøb og besøge kirker & museer, som han ikke er så begejstret for.


Sidste sommer var jeg endnu engang med i Ungarn - lige imellem min datter blev HH-student og hun blev gift, til hun fødte to dage efter jeg kom hjem fra Ungarn. En begivenhedsrig sommer.

Badende børn i Budapest på en varm søndag
Rester af en gammel slotsmur

Ungarn er et fantastisk land med mange smukke steder, flotte kirker og det mest lækre mad. De har nostalgiske traditioner, og taler et forfærdeligt og uforståeligt sprog (undskyld, intet ondt ment med det.)

Dekorative springvand bygget i keramik

Her kommer ens evner som sprogforsker på en opgave, for det er endnu ikke lykkedes mig at finde et ord, der minder om dansk, tysk eller fransk. Så det er med fagter og mimik jeg taler med de lokale - hvis de ikke forbarmer sig over mig, og forstår mit tysk. For engelsk taler de helst ikke, fandt jeg ud af.


Jeg besøgte på et tidspunkt en kirke. En gammel mand kom hen til mig, og begyndte at fortælle historien omkring kirken - på ungarsk. Jeg prøvede at forklare ham, at jeg ikke forstod ungarsk, men jeg kunne da andre sprog.
Det kunne han ikke!
Men med fagter og pegen og små tegninger i grusset, fik jeg historien om, da kirken var blevet angrebet under 2. verdenskrig, og beskudt - jeg fik forevist skudhullerne - og hvor præsten var blevet henrettet. Uden for kirken. Min mand bekræftede senere, at han også havde hørt historien, dog fra en af de ansatte på det hotel, vi boede på.


Hvis du endnu ikke har bestemt dig for din ferie endnu, så tag et smut forbi Ungarn. Google det evt. - eller spørg mig :-)
Jeg giver gerne 10 gode grunde til at turen burde gå til Ungarn.


Det vrimler med storke i Ungarn
Om vi skal til Ungarn i år igen ...jooo, en enkelt tur bliver det nok til i løbet af foråret :-)

God tur... når du kommer dertil





Ingen kommentarer: